Powrót z lotniska w Goleniowie dedykowanym lotnisku pociągiem wciąż jest trudny. Kursy pociągów rozmijają się z większością przylotów i częścią odlotów z Goleniowa. Zwracają na to uwagę nasi Czytelnicy.
Piszą oni, że problem występuje zwłaszcza wtedy, kiedy po wyjściu z samolotu spróbujemy skorzystać z 4 połączeń kolejowych, które odjeżdżają z portu lotniczego w Goleniowie do Szczecina. Według rozkładu lotów dostępnego na stronie internetowej lotniska, pierwszy samolot przylatuje o 8:35 z Warszawy, następne zaś o 9:20 z Londynu i 9:45 z Bergen. Żaden z pasażerów tych lotów nie zdoła zdążyć na pociąg, który lotnisko opuści o godzinie 8:29, następny zaś odjedzie z niego o 11:27. Na odjazd tym pociągiem do stolicy województwa cień szansy mają pasażerowie z Londynu i Oslo, o ile samoloty dotrą na lotnisko o czasie a pasażerowie nie mają bagażu dodatkowego, który zazwyczaj opóźnia wyjście z terminalu. Z większością ważnych lotów rozmijają się także pociągi, które ruszają w kierunku Szczecina o godzinie 15:04 i 17:24.
Nieco lepiej jest z pociągami dowożącymi pasażerów na lotnisko. Na przykład: pociąg 88809 relacji Szczecin Gł. – Kołobrzeg mieszkańcom Szczecina i okolic zapewnia możliwość dojazdu na lotnisko na godz. 7:06 i kontynuowania podróży samolotami do: Oslo Rygge, Warszawy i Oslo Gardemoen, z kolei pociąg 88871 Szczecin Gł. – Goleniów Port Lotniczy Szczecin umożliwia dojazd na lotnisko na godz. 10:01 i przesiadkę na samoloty do Londynu Luton i Oslo Gardemoen o 12:00.
Przedstawiciel zachodniopomorskiego urzędu marszałkowskiego zwraca uwagę, że z goleniowskiego lotniska korzystają także pasażerowie udający się dalej w kierunku Kołobrzegu. Rzeczywiście w 3 przypadkach skomunikowania portu lotniczego z północno-wschodnią częścią województwa wyglądają lepiej niż ze Szczecinem. Przykład? Pasażerom ostatnich lotów zaplanowanych w dobie uda się dotrzeć do Kołobrzegu, jednak ostatni pociąg do Szczecina odjeżdża o... 17:24, co zmusza ich do korzystania z autobusów i taksówek.
Lotnisko nie jest priorytetem
Priorytetem przy planowaniu pociągów kursujących na jednotorowej linii kolejowej nr 402 (Goleniów – Kołobrzeg – Koszalin) jest obsługa osób codziennie podróżujących pociągami relacji Szczecin – Kołobrzeg do miejsc pracy i nauki oraz wracających do domów. Godziny ich kursowania pozostają praktycznie niezmienne od wielu lat, jako dobrze sprawdzone pod względem spełniania oczekiwań mieszkańców regionu – pisze w odpowiedzi Radosław Soćko z biura prasowego urzędu marszałkowskiego województwa.
Urząd twierdzi, że nie jest możliwe skomunikowanie z pociągami wszystkich samolotów operujących na szczecińskim lotnisku, wobec czego zawsze mogą pojawiać się głosy osób niezadowolonych. Przyczyną tego stanu jest przede wszystkim dynamicznie (nawet co miesiąc) zmieniający się rozkład lotów niektórych linii oraz fakt, iż znaczna ich część kursuje wyłącznie w wybrane dni tygodnia i co gorsza, w niektórych przypadkach także każdego dnia o innej porze. Dodatkowo wszelkie zmiany muszą uwzględniać potrzeby osób codziennie dojeżdżających pociągami do pracy i szkół.
Zmiany możliwe w marcu
Urząd marszałkowski nie zaprzecza jednak, że zmiany w rozkładzie jazdy pojawią się w marcu 2016, podczas wiosennej korekty kolejowego rozkładu jazdy.
– Mamy ograniczone możliwości planowania kolejnych pociągów, w tym pociągów na lotnisko, z uwagi na parametry infrastruktury kolejowej (linia jednotorowa z ograniczoną ilością mijanek). Sytuacja jest jednak stale monitorowana i jeśli tylko zachodzą możliwości poprawy obsługi lotniska pociągami regionalnymi, działania takie podejmowane są przy kolejnych korektach rozkładów. Najbliższa taka możliwość będzie miała miejsce w marcu 2016 r. – dodaje Radosław Soćko.
W ciągu 9 pierwszych miesięcy 2015 roku z lotniska w Goleniowie skorzystało ponad 313 tysięcy pasażerów. W ciągu całego roku 2014 było ich ponad 287 tysięcy.